Promocija inkluzivnog društva u novim normama
lekcije iz Bosne i Hercegovine
DOI:
https://doi.org/10.53028/1986-6127.2021.12.2.11Ključne riječi:
društvo, socijalna inkluzija, socijalna isključenost, marginalizirane kategorije, norme, invaliditetSažetak
Niz je pitanja i problema koje neminovno producira fenomenen i pojava socijalne isključenosti. To su, prije svega: nezaposlenost, neadekvatno obrazovanje, iznimno loši stambeni slovi i okruženje koje karakterizira visokoka stopa korupcije i kriminaliteta, nedostatna i neadekvatna briga i skrb osoba treće životne dobi, niska razina općeg zdravlja građana, slučajevi raspada porodica, problemi ovisnosti, diskriminacija po raznim osnovama. Zbog toga je borba protiv siromaštva i socijalne isključenosti, kroz promociju integracije i uključivanja na tržište rada i socijalne integracije marginaliziranim grupama potpora i pomoć njihovom aktivnom socijalnom uključivanju u društvene tokove. Uključivanje na tržište rada socijalno isključenih grupa, praćena projektima stvaranja poticajnog okruženja, posebno su značajni i predstavljaju najbolji pristup u njihovoj društvenoj reafirmaciji i borbi protiv svih oblika socijalne isključenosti. U tom smislu ključan je razvoj i provođenje programa socijalne inkluzije koji su normirani pozitivnim zakonskim propisima od strane države. Država je ta koja treba, temeljem pravnog normiranja i kroz financijsku potporu, poticati sicijalnu inkluziju, budući da je to jedini način i osnov za obezbjeđenje preveniranje i spriječavanje svih oblika diskriminacije socijalno isključenih grupa građana. U tom su kontekstu ključni razvoj i provedba programa obrazovanja osoba s invaliditetom. Potpora takvim projektima povećava mogućnosti za obrazovanje i kasnije zapošljavanje, te umanjuje opasnost od socijalne isključenosti i siromaštva socijalno isključenih kategorija. Prezentirana studija slučaja pokazuje da će razvoj i provedba ciljanih programa inkluzivnog obrazovanja dati odlične rezultate u pogledu osnaživanja ove marginalizirane kategorije kroz poboljšanje uvjeta njihovog obrazovanja bez fizičkim i psihičkih barijera, kao i stvaranje pretpostavki za unapređenje njihovog kasnijeg zapošljavanja, te integraciju na tržište rada.